6 motius que fan del Ricochet Robots un joc molt especial

Un joc per posar a prova el teu pensament lògic-matemàtic

Administrador

Existeixen molts tipus diferents de jocs. Tenim els jocs de recursos, de col·locació de treballadors, de gestió de mà de cartes, de subhastes, d’apostes, de negociació, narratius..., però de tant en tant ens trobem amb algun joc especial que és molt difícil d’etiquetar. Aquest és el cas del Ricochet Robots.

Ricochet Robots és més aviat un joc tipus trencaclosques que un joc de taula en si mateix. Fins i tot es pot arribar a jugar en solitari per practicar. Les regles del joc es poden explicar molt ràpidament, però requereix molt d’entrenament per arribar a dominar-lo i jugar a gran nivell.

Aquests són els 6 motius pels que trobem que és tant especial.

Simplicitat

El joc està compost per un taulell modular format per 4 peces que han de tenir marques de quatre colors diferents (el joc porta 8 seccions de doble cara perquè el taulell variï), 5 robots de diferents colors, 17 peces d’objectiu, 5 peces per marcar la posició inicial dels robots i un rellotge de sorra.

Pensament matemàtic

El joc, en essència, consisteix en portar un robot de un punt A a un punt B. Per fer-ho haurem d’avaluar la posició de cada robot i trobar la combinació òptima per fer-ho en el mínim de moviments possibles.

Les regles de moviment de robots són molt simples. Quan movem un robot en una direcció del taulell, aquest es mou fins que troba un obstacle en el seu camí, ja sigui paret o un altre robot. Podem fer servir tots els robots que vulguem per recolzar-nos i aconseguir aturar-nos a on ens interessi, però el moviment d’aquests robots auxiliars també compta en el còmput global de moviments necessaris.

Per provar les nostres combinacions no podrem agafar els robots i moure’ls. Haurem d’avaluar els moviments dels robots mentalment. Comptarem el número de moviments necessaris sense tocar el taulell.

Concentració

El joc requereix una capacitat de concentració molt alta. Tots els jugadors busquen la millor solució al problema a la vegada. En el moment que un jugador troba una solució, ha d’anunciar en quants moviments ho pot fer. Llavors es dóna la volta al rellotge de sorra i es disposa d’un minut per intentar trobar una solució en menys moviments. Un cop s’ha acabat el temps, el jugador que hagi proposat la solució en el menor número de moviments és el que la demostra, i si és correcte, la puntua.

El factor temps afegeix un punt de pressió a l’hora de buscar una solució, però no ens hem de desesperar i hem de continuar buscant solucions. No hem de desconnectar ni tant sols si els que hem girat el rellotge som nosaltres mateixos. En qualsevol moment ens poden superar la nostra jugada i treure’ns-la.

També hem de mantenir la calma quan veiem que la resta de jugadors ens han guanyat els primers punts. Encara que ens costi trobar solucions per a alguns objectius, hem de continuar concentrats per no quedar despenjats de la partida. 

Visió Espacial

En el Ricochet Robots sempre recomanem mirar el taulell des d’una determinada distància. Moltes vegades trobarem un objectiu que es pot trobar molt a prop de la situació actual del robot, però no sempre el camí que semblaria més evident és el més curt.

Si ens mirem el taulell en perspectiva podrem apreciar dreceres i camins ràpids que ens permeten anar de un punt del taulell al nostre objectiu en pocs moviments.

Multitud de possibilitats

No hi ha una solució única per a cada objectiu. Moltes vegades fins i tot hi ha vàries solucions mínimes molt diferents entre elles. La jugada òptima per un objectiu poden ser 8 moviments, però aquests potser es poden fer de maneres molt diferents fent servir robots diferents.

La gran majoria d’objectius es poden resoldre en 10 moviments o menys, però de tant en tant pot sortir-ne algun que necessiti més de 20 moviments.

A més cada partida és completament diferent. El taulell es pot muntar de maneres diferents i els robots es situen en posicions inicials de forma completament aleatòria. Un cop s’ha resolt una fitxa d’objectiu, els robots es queden en els llocs on han finalitzat la jugada i aquesta passa a ser la seva posició inicial per al següent objectiu. Un petit canvi en la posició inicial d’un robot pot fer que la solució sigui completament diferent. 

Per a tota la família

Es tracta d’un joc a partir de 10 anys molt ràpid d’explicar i que permet que tots els jugadors puguin competir en igualtat de condicions. Només cal entrenar i un nen de 10 anys pot guanyar perfectament a un adult.

A Via Lúdica n’organitzem tornejos i la guanyadora de l’últim va ser una nena de 10 anys que va competir contra adults que dominaven el joc i tot i això es va fer amb la victòria de forma totalment merescuda. 

Ricochet Robots

Nº de jugadors: 1-8
Edat: 10+
PVP: 30 €
Editorial: Devir
Autor: Alex Randolph
Disponible per provar a Via Lúdica.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

La millor manera d'estar al dia de totes les novetats de Via Lúdica.