Doctor Panic, salvant vides en temps real

Un joc d'habilitat d'en Roberto Fraga

Administrador

Els jocs de taula ens ensenyen que per tal de que l’experiència de joc sigui satisfactòria per a tothom hi ha d’haver unes regles. Aquest és un dels valors que més ens agrada transmetre en les nostres activitats.

En la majoria dels casos ens trobem amb que aquestes regles ens donen un esquema molt marcat del torn i de la seqüència de joc. Cada jugador actua en un determinat moment. Esperar pacientment el torn és un dels aspectes que més s’ha de treballar amb els nens.

Si el dissenyador Roberto Fraga ens agrada és en gran part perquè presenta jocs molt originals com ja hem vist amb altres creacions seves. En aquesta ocasió ens sorprèn amb un esbojarrat joc on no hi ha torns. Es juga en temps real.

És l'hora de salvar vides

A Doctor Panic els jugadors es fiquen en el paper de doctors que han de salvar la vida d’un pacient. Un dels aspectes més importants del joc és que per jugar és imprescindible fer servir l’aplicació per a mòbils oficial del joc o reproduir una pista d’àudio. És recomanable que es faci servir l’app per a una experiència més satisfactòria.

Aquest és un joc cooperatiu en el que es juga per equips de dos o tres jugadors. Cada equip haurà de resoldre les seves proves de forma independent, però per aconseguir la victòria serà necessari que tots els equips les completin així que equilibrar-los serà clau.

Un cop formats els equips es designa un cap de cirurgia per a cadascun que agafarà una carta de prova de cada tipus i les barrejarà formant així una baralla. Aquestes seran les proves a les que haurà de fer front el seu equip. Llavors comença la partida iniciant l’aplicació. El primer que es veurà per pantalla serà qui és el pacient. Un jugador haurà de buscar la carta que correspongui i llegir les dades del subjecte a la resta de jugadors. A partir d’aquest moment es sentirà un xiulet discontinu que representa la freqüència cardíaca del pacient i es donarà inici a les proves.

En total hi ha vuit proves diferents i cada equip les haurà de realitzar totes fent servir l’instrumental necessari. El rol de cap de cirurgia canviarà d’un membre de l’equip a un altre després de cada prova. L’agilitat i la capacitat de comunicació seran claus per assolir l’èxit.

  • Prova de reconeixement: El cap de cirurgia descriu el recorregut que ha de fer el seu company amb la lupa per sobre del seu cos sense desenganxar-la. Si l’equip està format per tres persones un jugador realitza la prova sobre el cos de l’altre.
  • Prova de prescripció: L’equip ha de col·locar les pastilles al seu lloc corresponent seguint les instruccions del líder.
  • Prova d’instrumental: El cap sol·licita als membres del seu equip les cartes d’instrumental necessàries per dur a terme l’operació. A més ha d’indicar si cada carta li han de donar amb la mà, amb les pinces o si s’ha d’esterilitzar prèviament (fregar amb les mans).
  • Prova de rajos X: El líder dona instruccions al seu equip per tal que reprodueixin les postures que surten a la carta de prova.
  • Prova de sutura: El cap de cirurgia guia al seu equip a través del taulell de sutura. El fil no es pot tocar mai amb les mans. S’han de fer servir sempre les pinces. Si els equips són de tres jugadors, els dos que suturen agafaran cadascun una pinça.
  • Prova d’escàner: Abans de res es muntarà l’escàner amb les seves dues cartes i a continuació es fa passar la carta del pacient per dins fent servir les pinces o les mans (en funció del que indiqui la carta).
  • Prova d’elèctrodes: L’equip ha de col·locar les cartes d’elèctrodes correctes als llocs indicats per la carta que tindrà el cirurgià cap.
  • Prova d’injecció: El líder agafa la taula de proporcions i en funció del sexe, el pes i l’alçada del pacient determina la dosis correcta. Els membres del seu equip la preparen i al crit d’injecció les recullen amb les dues mans.

S’ha de tenir molt present que totes aquestes proves s’han de realitzar dins del temps que marcarà l’aplicació!

A vegades hi ha complicacions

Potser podria semblar que les proves són molt fàcils i que hi ha temps de sobra per realitzar-les totes, però la pressió del moment i les riallades dels companys ens poden jugar una mala passada. A més per acabar-ho de completar hi ha dos esdeveniments que poden succeir en qualsevol moment.

  • Aturada cardíaca: Si l’aplicació comença a emetre un xiulet continu és perquè estem perdent el pacient. Tots els jugadors han de reaccionar ràpidament cridant “Aturada cardíaca!”. Un d’ells començarà a fer un massatge cardíac sobre el coixí amb forma de cor i la resta preparen la descàrrega del desfibril·lador posant les cartes en la seqüència indicada. Quan està preparada tots aixequen les mans cridant “Fora!” i llavors colpegen la taula a l’hora al crit de “Descàrrega!”. Si s’ha tingut èxit es sentirà com el cor torna a bategar amb un xiulet discontinu.
  • Trucada del director: Quan soni un telèfon tots els jugadors a l’hora han de cridar “Trucada!” i aturar les proves mèdiques immediatament. Un jugador llegirà el text de l’aplicació i tots hauran de realitzar la prova que s’indiqui. Aquest pot anar des de rodar pel terra fins a córrer a un lavabo i tancar-se deu segons o jugar la resta de la partida tapant-se el nas.

Aquests esdeveniments obligaran a tothom a estar molt atent. En aquest aspecte el joc guanya molts punts si es fa servir l’aplicació pel mòbil.

Perdre el sentit del ridícul

Doctor Panic és un joc d’habilitat, però el més important és que és un joc molt divertit. Si et sembla que fas el ridícul jugant a un joc d’aquest estil, has de treballar aquest aspecte i, per tant, raó de més per jugar-hi. A més per ajudar a ficar-se en el paper el joc porta un conjunt de barrets quirúrgics. La higiene es molt important!

Doctor Panic

Nº de jugadors: 2-9
Edat: 7+
PVP: 30 €
Editorial: Asmodee
Autor: Roberto Fraga

Subscriu-te a la nostra Newsletter

La millor manera d'estar al dia de totes les novetats de Via Lúdica.