Fila Filo, treballem la visió espacial

Una cursa de formigues i aranyes

Administrador

Fila Filo és el guanyador del premi més prestigiós del món dels jocs de taula, Spiel des Jahres, en la categoria infantil de l’any 2015. Un joc creat per en Robert Fraga, autor de grans èxits com La Danza del Huevo, i publicat per Devir en una versió en varis idiomes que inclou el català.

Una cursa pel taulell

Fila Filo és un joc de curses. Cada jugador controla tres formigues del seu color i el seu objectiu és portar-les totes a la meta abans que ho facin els seus rivals. En primer en fer-ho guanyarà la partida immediatament. A priori pot semblar molt simple, però estem davant d’un dels jocs més originals dels últims temps, ja que ens trobem amb que el taulell es munta a dues alçades diferents amb unes columnes que s’agafen a la mateixa caixa. En el taulell inferior les formigues competiran per arribar a la meta. En el taulell superior tindrem a les aranyes Faust i Fèlix corretejant i a la petita Filo penjant.

Mentre els jugadors intenten portar les seves formigues a la meta, Filo intentarà atrapar-les per portar-les de nou fins a la casella inicial. Així a més de fer avançar les formigues s’haurà de vigilar amb l’aranya que penja del taulell, però qui controla aquesta aranya? Doncs tothom pot arribar a moure-la. 

Aleatorietat i presa de decisions

En el seu torn, abans de realitzar cap moviments, els jugadors hauran de llençar els tres daus que inclou el joc. El dau verd indicarà què és el que ha de moure. Si surt una formiga, aquest haurà de fer avançar una formiga de les seves, la que vulgui, els espais que indiqui el dau marró. Si surt una aranya, llavors podrà desplaçar les aranyes del taulell superior tantes caselles com indiqui el dau blanc. Si en canvi el resultat és una fulla, es podrà triar entre moure aranya o fòrmica i, a més, s’haurà de moure la figura de la soca que haurem col·locat prèviament sobre el taulell. Aquesta es pot moure abans o després de fer el moviment.

A mida que les formigues es vagin desplaçant pel taulell és molt probable que més d’una formiga acabi el seu torn a la mateixa casella. Si es dóna el cas aquestes s’apilen posant a sobre l’última en arribar. Si el jugador que controla la formiga que es troba a sota decideix moure-la, s’emporta amb ella totes les formigues que hi hagi apilades a sobre. Per tant col·locar una formiga sobre una altra pot ser una molt bona jugada, però també s’ha de tenir en compte que si l’aranya ataca capturarà la formiga que es trobi a dalt de tot de la pila, de manera que les de sota estaran protegides. A més, com més alta sigui la pila de formigues, més fàcil serà per l’aranya capturar-ne una.

La figura de la soca també pot oferir protecció contra l’aranya així com també pot suposar un impediment a l’hora d’avançar. Quan toqui moure-la perquè ha sortit una fulla en el dau verd, s’haurà de desplaçar obligatòriament a una casella on hi hagi dues o menys formigues. Aquestes quedaran tapades i, per tant, estaran protegides i l’aranya no les podrà capturar, però tampoc es podran moure fins que torni a tocar moure la soca. Si a més a sobre la soca hi havia alguna formiga, aquesta es desplaça amb ella fins a la nova casella. Això també pot servir per fer avançar o retrocedir formigues.

El punt fort del joc el trobem a l’hora de la presa de decisions. Els daus limiten molt les opcions que es tenen, però igualment obliguen als nens a prendre decisions. Què és millor, avançar només amb una formiga fins arribar a la meta o anar-les avançant per igual? Moure l’aranya per anar a capturar una formiga o allunyar-la perquè no puguin capturar una de nostre? Pujar sobre una formiga d’un altre o evitar-ho? Amb la soca protegir les nostres formigues o intentar alentir als altres? L’aleatorietat introduïda pels daus fa que sigui molt difícil avaluar les opcions.

Un joc en tres dimensions

El factor més original del joc està en el seu taulell. De la manera que queda muntat l’aranya Filo quedà suspesa a l’espai connectada a les altres aranyes per un sistema de politges i imants. Quan es desplacen Faust i Fèlix pel taulell superior fan que ella també es mogui. Per poder interpretar el moviment de Filo posarem a prova les nostres habilitats de visió espacial. És una manera ideal de treballar geometria a l’espai.

Una de les aranyes sempre quedarà situada exactament sobre Filo. Aquesta serà la que dirigirà el seu moviment. Per poder atrapar una formiga el jugador haurà de ser capaç de veure quin és l’espai del taulell superior queda exactament sobre ella per portar-hi l’aranya corresponent. Quan es mou l’altre aranya es fa pujar o baixar a Filo. Si s’acosten les dues aranyes Filo baixarà. Si s’allunyen pujarà. A l’hora de moure les aranyes els moviments venen donats pel resultat del dau així que abans de començar el moviment és necessari preveure com moure-les.

Un joc genial per jugar en família. Els més petits poc a poc sabran interpretar el moviment de les aranyes i seran capaços de competir amb els més grans. 

Fila Filo

Nº de jugadors: 2-4
Edat: 6+
PVP: 30 €
Editorial: Devir
Autor: Roberto Fraga
Disponible per provar a Via Lúdica.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

La millor manera d'estar al dia de totes les novetats de Via Lúdica.