Haru Ichiban, creant patrons amb flors

Un joc abstracte per a dos jugadors

Administrador

És molt habitual que entri gent a la nostra botiga demanant per jocs per a dos jugadors. Moltes vegades ens trobem a més amb la falsa creença de que hi ha molts pocs jocs per a dos jugadors. En altres països es coneix el joc de taula com a joc de societat pel fet que hi poden participar molts jugadors amb molta interacció entre ells. Hi ha molts jocs que estan dissenyats per poder jugar amb un número gran de participants i no funcionen bé quan només juguen dos, però en canvi hi ha altres jocs pensats per a grups més reduïts que s’escalen perfectament per a dos.

Haru Ichiban de l’afamat autor Bruno Cathala entra en una altra categoria. Es tracta d’un joc abstracte dissenyat exclusivament per a dos jugadors que distribueix Guerra de Mitos Games en castellà.

Un duel per convertir-se en el jardiner imperial

Haru Ichiban és el nom que rep el primer vent de la primavera. En aquest joc els jugadors es ficaran en el paper de dos jardiners que lluiten per convertir-se en el jardiner imperial fent servir el vent per crear patrons de flors harmoniosos sobre nenúfars.

La primera ronda d’una partida s’han de col·locar els nenúfars tal com mostra el manual d’instruccions. Aquests seran la base sobre la que els jugadors podran col·locar les seves flors. És important destacar que hi ha un nenúfar que és de color més fosc per les seves dues cares. A més dins del joc tindrem dues granotes. Una per cada jugadors.

Tots dos oponents disposen de vuit flors numerades de l’1 al 8 que seran les que hauran de col·locar per fer els patrons. Abans de començar les barrejaran i en robaran tres cap per avall. Cada torn els dos jugadors hauran de triar a la vegada quina flor volen jugar en funció dels seus interessos. Un cop l’hagin seleccionat ambdós la mostraran a l’hora. Llavors el jugador que hagi mostrat el valor més baix es convertirà en el jardiner junior i l’altre en el sènior. En aquest punt comença la ronda seguint la següent seqüència d’accions:

  • El jardiner junior col·loca la seva flor en el nenúfar fosc.
  • El jardiner sènior col·loca la seva flor en el nenúfar de la seva elecció que no estigui ja ocupat per una flor. Si hi havia una granota (de qualsevol color) la desplaça al nenúfar que ell triï.
  • El jardiner junior fa servir el vent per desplaçar un nenúfar o un grup de nenúfars una casella en la mateixa direcció a la seva elecció.
  • El jardiner sènior li dóna la volta al nenúfar que ell esculli per deixar-lo pel seu costat fosc. Si hi havia una granota (de qualsevol color) la desplaça al nenúfar que ell triï. El següent jardiner junior haurà de jugar la seva flor en aquest.

Cas especial: Si ambdós jugadors mostren el mateix número, el jugador que rauqui abans serà el primer en col·locar la seva flor en el nenúfar ocupat per la granota del seu color. Llavors desplaçarà la granota allà on vulgui. Després farà el mateix l’altre jugador.

Un cop acabada la ronda cada jugador roba una nova flor i torna a triar quina vol fer servir.

Decidint quina fitxa jugar

En aquest joc és molt important saber quina flor s’ha de jugar en cada moment. No s’ha de perdre mai de vista que l’objectiu es aconseguir crear patrons que ens donin punts de victòria. En el moment que un jugador n’aconsegueixi fer un s’acaba la ronda i es puntua. El primer jugador en arribar a cinc punts serà el nou jardiner imperial i s’endurà la victòria. Els patrons que es poden formar són els següents:

  • Quatre nenúfars formant un quadrat: 1 punt
  • Quatre nenúfars consecutius en línia: 2 punts
  • Quatre nenúfars consecutius en diagonal: 3 punts
  • Cinc nenúfars consecutius en diagonal: 5 punts i victòria immediata

Així l’alternança entre ser jardiner junior i sènior és bàsica. El sènior podrà triar on col·locar la seva flor per arribar al seu patró i a més decidirà on col·locarà el següent junior (que moltes vegades li pot interessar lluitar per ser el junior ell mateix durant la següent ronda), però en canvi el junior podrà fer servir el vent per formar el seu patró o per intentar trencar el de l’altre.

Com que cada jugador té només vuit fitxes amb els mateixos números serà molt important que els jugadors parin atenció al que ha anat jugant el seu rival per poder guanyar-li l’aposta i triar quin jardiner ser, però a la vegada les flors es roben de forma aleatòria i no sempre es podrà tenir la que es necessita. S’ha de treballar amb el que es té.

Una estètica preciosa

El que potser crida més l’atenció d’aquest joc quan veus la caixa és la bellesa de la seva portada. L’il·lustrador Stefano Collavini fa una feina espectacular representant el duel que porten a terme els jugadors. Sense cap mena de dubte no deixa indiferent.

Haru Ichiban

Nº de jugadors: 2
Edat: 8+
PVP: 20 €
Editorial: GDM Games
Autor: Bruno Cathala
Disponible per provar a Via Lúdica.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

La millor manera d'estar al dia de totes les novetats de Via Lúdica.