King of Tokyo, sort i habilitat en un joc familiar

La importància de l'equilibri entre sort i habilitat

Administrador

És molt habitual que entri gent a la nostra botiga demanant-nos per algun joc en concret del que els hi ha parlat en algun moment. Si el client està habituat a jugar i ens demana per un joc més complex, com per exemple l’Agricola, li podem ensenyar a jugar perquè vegi si li acaba de convèncer i si és el que busca. En canvi, si ni el client ni les persones amb les que jugarà estan habituades a jugar, llavors insistim en què abans provin un joc familiar.

Què ha de tenir un joc perquè el puguem considerar familiar? 

Un joc familiar és un joc que té un equilibri adequat entre habilitat i atzar. Un joc d’aquestes característiques és tant per nens com per adults. Les regles solen ser ràpides d’explicar i al llarg d’una primera partida tots els jugadors l’han aprés.

En un joc més complex ens trobem en què la corba d’aprenentatge és més pronunciada i poden passar moltes partides fins que realment arribem a dominar el joc. Habitualment el jugador més experimentat serà el que guanyarà pel que no és tant fàcil poder trobar companys de joc per una experiència enriquidora. 

King of Tokyo, senzillesa en les regles 

King of Tokyo és un joc familiar que ha estat nominat a multitud de premis i n’ha guanyat varis. És un joc de Richard Garfield, el creador del famós joc de cartes Magic The Gathering. Es tracta d’un joc de daus que ens dóna dues possibilitats de victòria diferents: arribar a vint punts de victòria o ser l’últim monstre en peu.

La mecànica del joc és molt senzilla. En el nostre torn haurem de llançar els sis daus fins a tres vegades. Després de cada llançament podem decidir quins resultats ens volem guardar i rellançar els que vulguem. Si després d’un segon llançament volem rellançar els daus que ens havíem guardat prèviament també ho podem fer. Després del tercer llançament ens quedarem amb tots els resultats que hagin sortit.

Els daus tenen sis cares amb els següents resultats: 1, 2, 3, cor, llamp i urpa. Els números serveixen per guanyar punts de victòria. Si acumulem tres números iguals guanyem tants punts com indica el número. Per cada resultat extra guanyem un punt extra. Així si obtenim quatre resultats 2 guanyaríem tres punts. Els llamps serveixen per guanyar cubs d’energia. Per cada llamp guanyarem un cub que ens servirà per comprar cartes que ens donaran millores i avantatges. Els cors serveixen per recuperar punts de vida. Per cada resultat de cor recuperarem un punt de vida amb un màxim de 10 punts (la vida inicial). Finalment les urpes serveixen per atacar als altres monstres. Aquí és on distingim entre estar dins o fora de Tokyo. Els monstres que es troben fora de Tokyo ataquen als de dins i els de dins als de fora. Per entrar a Tokyo guanyem un punt de victòria i per cada ronda sencera que aguantem ens emportem dos punts extra. L’únic inconvenient és que a dins de Tokyo no ens podem curar. Per tant haurem de decidir quan hem de cedir Tokyo. Només podem fer-ho quan hem rebut mal per part d’un altre monstre. El monstre que ens ha ferit està obligat a entrar.

Probabilitat, sort i habilitat

Moltes vegades es sol classificar els jocs de daus com a jocs d’atzar i per tant es parla de la sort com a factor clau. Per nosaltres això seria cert si l’únic que hem de fer en el joc és llançar daus sense cap més norma i qui tregui una combinació en concret guanya la partida. Aquest no és el cas dels jocs que podreu trobar a Via Lúdica. Sempre que els jugadors puguin prendre decisions intervé l’habilitat. L’equilibri entre sort i habilitat és el que fa que un joc funcioni.

A King of Tokyo el factor sort ve donat tant pels daus com per les cartes, així com per les decisions dels altres jugadors.

Els daus determinen quines accions podrem fer. En el nostre torn hem de saber llegir la partida de forma correcte per saber quins resultats ens interessen. A més, allà on hi ha daus parlem de probabilitat. Si analitzem les situacions podem calcular quins resultats són més probables per actuar en consonància.

Les cartes ens poden donar avantatges molt importants que ens poden arribar a salvar. Si no hi ha cap carta que ens serveixi de les tres que estan disponibles per comprar, sempre podem pagar dos punts d’energia per retirar-les i posar-ne tres de noves. Si controlem quines cartes queden per sortir i quin cost tenen sempre podem anar a buscar la carta que ens interessi.

Les decisions dels altres jugadors també afectaran a la nostra partida. És aquest un factor sobre el que podem actuar? Precisament els jocs de taula és caracteritzen pel marcat component social que tenen. Durant la partida podem interactuar amb els altres jugadors i convèncer-los de que actuïn d’una determinada manera si som suficientment hàbil com per fer-los veure de que tots guanyem.

Per a tota la família

King of Tokyo és un joc que farà les delícies de grans i petits. Un joc molt fàcil d’aprendre amb un equilibri ideal de sort i habilitat.

King of Tokyo

Nº de jugadors: 2-6
Edat: 8+
PVP: 30 €
Editorial: Devir
Autor: Richard Garfield
Disponible per provar a Via Lúdica.

Subscriu-te a la nostra Newsletter per estar al dia de totes les novetats de Via Lúdica.

Joc organitzat

King of Tokyo forma part dels jocs que disposen de joc organitzat a Via Lúdica.

Joc Organitzat